کد مطلب:278615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

گفتار ما
علاوه بر مقامات بلند آن حضرت علیه السلام و تائید الهی وی با نیروهای غیبی و تقویت یاورانش با نیروی فوق العاده و فراتر از معمول، مطلب دیگری كه از روایات بر می آید این است كه آن حضرت از بین فرشتگان و انسانها و جنیان و دیگران هم یاران و دوستدارانی دارد.

اما ما از جابلقا و جابلصا اطلاعی نداریم تا اینكه ساكنانش را بشناسیم، فقط چیزی كه هست، در روایات از آنها زیاد نام برده شده است، [1] - و قابل انكار نیست- وشاید از این پس اوضاع به گونه ای سیر و تحول پیدا كند كه موجب شود آنها را بشناسیم، چنانكه امامان معصوم علیهم السلام از چیزهایی خبر داده اند كه گذشتگان ما از آنها



[ صفحه 174]



اثری نیافتند و ما بعضی از آنها را به چشم خود دیدیم و بعضی دیگر یا بهتر بگوییم بیشتر آنها، هنوز آشكار نشده است و بیشتر حوادثی كه در دوران ظهور و رجعت رخ می دهد از همین قبیل است.

اما زنان به طور كلی و یا زنان مؤمن در چه حالی هستند؟ آیا با وجود تعداد زیادشان حضرت حجت را یاری می نمایند یا خیر؟

تاكنون غیر از دو روایتی كه بر مداوای مجروحان و رسیدگی به بیماران، توسط زنان، دلالت می كند به دلیل دیگری كه بر یاری كردن با یاری نكردن آنها، حضرت حجت را، دلالت كند دست نیافته ایم.

این احتمال نیز هست كه آن زنان، همان پیرزنانی باشند كه خداوند تعالی درباره ی آنها فرموده است: (والقواعد من النساء اللاتی لا یرجون نكاحا فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابهن غیر متبرجات بزینه و أن یستعففن خیر لهن و الله سمیع علیم) [2] .


[1] به بحارالانوار، ج 12، ص 206، ج 27، ص 43 و 47، ج 44، ص 41 و 56، ج 57، ص 324 و 329، 333، 334، 336 مراجعه كنيد.

[2] نور: 60- و آن زنان بازنشسته و از تك و تا افتاده كه اميدي به ازدواج- يا ميل و تواني براي امور جنسي- ندارند، بر آنان ايرادي نيست كه، بدون زينت و خودنمايي، لباس خود را كنار گذراند، و پوشش جدي لازم براي جوانترها را نداشته باشند، والبته اگر عفاف پيشه كنند، و همان حجاب را رعايت كنند، براي آنها بهتر است و خداوند به همه ي امور شنوا و داناست.